Elk jaar kijken we met z’n allen uit naar het eerste moment waarop het terras weer open mag. Want zeg nou zelf, een zonnetje en een drankje geeft een vakantiegevoel. Dit jaar kijken we er niet alleen naar uit, maar smachten we er naar. Eindelijk een klein kiertje van je horeca deur open zetten, we kunnen niet wachten. Klaar om je terras open te gooien? Let op deze vijf zaken:
Inrichting
De tijd van zoveel mogelijk stoelen op de vierkante meter is voorbij, er zijn regels waar rekening mee gehouden moet worden. Sfeer en beleving staan centraal bij het inrichten van het terras en worden belangrijker. Zoek je goede tips voor een doordachte inrichting? Lees deze inspiratieblog. Heb je een definitieve inrichting gemaakt? Dan is het van waarde om je terrasplattegrond digitaal tot je beschikking te hebben. In één opslag zie je welke tafel service heeft gehad of nodig heeft.
Menukaart
Wanneer je terras open gaat naast je locatie binnen, kan dat extra wachttijden geven. Je kunt er voor kiezen op de meest drukke dagen een deel van het assortiment niet aan te bieden op het terras. Een extra ‘buiten’ menukaart die je inzet als het op hele drukke dagen écht niet anders kan. Zo’n extra kaart geeft rust. Heb je een kassasysteem? Een tweede menukaart kan gekoppeld worden aan één van je handhelds zodat je bediening zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Zij gaan door met het tevreden houden van de gasten.
Bestellen en betalen
Kassa systemen voor het terras zorgen voor meer omzet. De mobiele kassa waarmee je bestellingen kunt opnemen en doorzenden naar de bar of de keuken, is niet meer weg te denken. Samen met de kassa zorgt het apparaat ervoor dat bestellingen supersnel en gespreid op de juiste plaatsen terechtkomen. Je kunt er ook voor kiezen om klanten zelf te laten bestellen met bijvoorbeeld de QR bestelapp. Met hun eigen telefoon bestellen je gasten snel en makkelijk hun eten en drinken. Het is goed om te realiseren dat een QR bestelapp niet de communicatie met je gasten vervangt, de vraag ‘is alles nog naar wens’ kan natuurlijk nooit gedigitaliseerd worden. Tenslotte: een snelle afhandeling van het betalen zorgt ook voor tevreden klanten. Een mobiel pinapparaat kan daarbij helpen, maar betalen met Tikkie (gekoppeld aan je kassasysteem) is ook een mogelijkheid.
Voorbereiden van je bar en je keuken
Er is meer nodig dan een mooi terras, goede bediening en zon. Een optimale samenwerking tussen het terraspersoneel, de barmannen en barvrouwen en de keukenbrigade zorgt voor efficiëntie en meer werkplezier. Zorg voor een goede routing, een duidelijke taakverdeling, zet runners in op piekmomenten en verdeel het terras in wijken. Het werken met mobiele pinautomaten en mobiele kassa’s geeft al veel werkplezier en overzicht. Maar wil je écht je werkprocessen verbeteren, denk dan eens aan een barmanagementsysteem of een keukenmanagementsysteem.
Organiseer een testdag voordat het terras open gaat
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dus train personeel hoe om te gaan met de grote drukte en hoe je gastvrij en vriendelijk kunt zijn. Haal ook al je apparatuur uit de kast en check of alles het nog doet. Zijn de batterijen opgeladen van de mobiele apparaten, (doorgaans zijn de batterijen van mobiles na 500 keer opladen aan vervanging toe) werkt de wifi nog voldoende en zit de juiste programmering in de mobiele kassa’s?
Met een beetje geluk kunnen de terrassen snel weer open, ben jij er klaar voor?